Vores svenske kolleger har haft fornøjelsen af at interviewe Robin Ambré, Business Area Director og Managing Director hos Kiilto, for at sætte fokus på vores løbende indsats og mål for at skabe en langsigtet og bæredygtig forretningsmodel. I interviewet fortæller han, hvordan vi arbejder på at balancere People, Planet og Profit, og hvorfor bæredygtighed er en vigtig drivkraft i vores daglige arbejde.
- Hvad er vores nuværende initiativer i virksomheden?
Mit yndlingskoncept, som også fungerer som en grundlæggende model for vores nuværende initiativer, er People, Planet og Profit. Vi ser disse tre dimensioner som tæt forbundne, og det er her, vi fokuserer vores ressourcer.
Vi bestræber os meget inden for innovation for at skabe en mere bæredygtig virksomhed. Som markedsleder ønsker vi at vise vejen inden for bæredygtighed og gøre en reel forskel. Et eksempel på dette er vores posekoncept, som reducerer brugen af plastik i sundhedssektoren med op til 60 %. Det styrker vores position som miljøleder og giver langsigtet værdi, både for vores kunder og for os selv som organisation.
Bæredygtighed er også en vigtig drivkraft for vores medarbejdere. I vores medarbejderundersøgelser ser vi, at vores fokus på bæredygtighed er værdsat og skaber tilfredshed og engagement. Derfor fortsætter vi med at investere i medarbejderudvikling, bl.a. gennem uddannelsesprogrammer som Kiilto Explorer i samarbejde med Hanken & SEE.
Som en familieejet virksomhed med en vision, der strækker sig frem til 2080, er bæredygtighed afgørende – både for planeten og for vores forretning. Vi har i flere år arbejdet hårdt på at reducere vores omkostninger og dermed styrke vores økonomiske bæredygtighed. Samtidig investerer vi strategisk i vores omkostningsbase for yderligere at minimere vores miljøpåvirkning og styrke vores fremtidige konkurrenceevne.
..
Artiklen fortsætter under billederne
- Hvordan vurderer du organisationens resultater?
Vi bruger både kvantitative og kvalitative nøgleindikatorer til at overvåge vores resultater. Økonomisk viser vores seneste tal, at vi oplever en stabil vækst, og at vi har succes med at samarbejde med vores partnere mod fælles mål.
Ud over de økonomiske resultater ser vi positive fremskridt inden for områder som medarbejderengagement, innovation og brand awareness. Det er vigtige indikatorer for vores langsigtede bæredygtighed og succes.
Selvfølgelig står vi også over for udfordringer. Tempoet i de lovgivningsmæssige ændringer påvirker os og vores marked, men vi er godt forberedt og arbejder aktivt på at navigere i disse ændringer. Vi er overbeviste om, at disse udfordringer vil styrke vores position som en førende aktør i vores branche.
Jeg kan dog ikke lade være med at understrege det vigtigste – vi har det også sjovt på arbejdet, og vi gør en reel forskel.
..
- Er der nogen særlige planer for 2025?
I 2025 vil vi fortsætte med at implementere vores nye strategi, som har til formål at skabe større engagement og en klar fælles vision i organisationen.
En vigtig prioritet er at styrke vores kunderelationer yderligere, hvilket betyder, at vi fortsat vil arbejde tæt sammen med vores kunder for at forstå og opfylde deres behov. Vi vil også arbejde på at strømline vores processer og sikre, at vi fortsætter med at opbygge en bæredygtig virksomhed – både miljømæssigt og økonomisk.
..
- Hvad er organisationens overordnede mål fremadrettet?
Vores overordnede mål kan bedst sammenfattes i begreberne People, Planet og Profit.
- People: Vi stræber efter at levere produkter, der er sikre og trygge for brugeren, og som gør arbejdsdagen lettere, samt at være en arbejdsplads, hvor medarbejderne trives, udvikler sig og føler sig som en del af vores fælles rejse. Vores løfte, Promise to the People, er en hjørnesten i dette arbejde.
- Planeten: Bæredygtighed er en del af vores DNA. Med udgangspunkt i vores løfte til miljøet arbejder vi på at minimere vores miljøpåvirkning og inspirere andre til at gøre det samme.
- Profit: For at støtte både mennesker og planeten er økonomisk bæredygtighed afgørende. Vi sørger for, at vi er økonomisk stærke, så vi kan investere i innovation og langsigtet udvikling.
Ved at afbalancere disse tre dimensioner skaber vi en bæredygtig forretningsmodel, der sikrer vores succes både i dag og i fremtiden.