“Samarbejde involverer mere end bare kemikalier, det handler om at forbedre hele hygiejneprocessen”.

I begyndelsen af 2023 blev Kiilto valgt som hygiejnepartner til Valios produktionsanlæg i Jyväskylä og Äänekoski. Implementeringen af Kiiltos rengøringsprodukter er foregået systematisk og sikkert med hjælp fra Kiiltos fagfolk. Herefter vil vaskeprocesserne løbende blive udviklet i samspil med Valio for at blive endnu mere effektive.

Hygiejne er en del af fødevaresikkerheden

En hygiejnepartner, der forstår processerne i fødevareindustrien. Hurtigt reagerende og kyndige fagfolk. Pålidelig og systematisk drift. Sådan beskriver Jukka Launonen, teknisk ekspert hos Valio Jyväskylä, samarbejdet med Kiilto.

Samarbejdet begyndte i januar 2023, da Kiilto blev valgt som leverandør af overflade- og clean-in-place-rengøringsprodukter til Valios mejeri i Jyväskylä og ostefabrik i Äänekoski. Kiilto leverer også produkter til membranrengøring til Valio i Jyväskylä.

På Valios ostefabrik i Äänekoski produceres der årligt 2 millioner kg Aura blåskimmelost og Valio salatost, hvilket gør virksomheden til den førende producent af blåskimmelost i Finland. Valios fabrik i Jyväskylä producerer mere end 70 forskellige produkter, herunder forskellige mælkeprodukter, snacks, proteinshakes og dressinger. Produktionskapaciteten er enorm: Der forarbejdes ca. 155 millioner liter mælk om året. Med så store mængder er det yderst vigtigt, at hygiejneprocesserne er smidige og pålidelige.

På mejeriet i Jyväskylä forarbejdes der årligt 155 millioner liter mælk og en lang række andre mejeriprodukter. Kiiltos produkter spiller en afgørende rolle for at sikre produktionshygiejnen.

Tidligere var der kun sødmælk, letmælk og syrnede mælkeprodukter. Nu er mejerigangen fuld af forskellige produkter. Det stiller store krav til de rengøringsmidler, der bruges til rørledninger og udstyr i produktionsanlæggene,” opsummerer Riitta Järvinen, Key Account Manager hos Kiilto.

Da hygiejne er så central for sikkerheden og levetiden af produkter i fødevareindustrien, er hygiejnepartnerens ekspertise og pålidelighed vigtig.

“Jeg værdsætter ekspertisen og engagementet hos Kiiltos medarbejdere. Det danner grundlaget for vores samarbejde.”

Jukka Launonen, teknisk ekspert hos Valio Jyväskylä
Kiiltos tekniske ekspert Roope Niinimäki (til venstre) og Valio Jyväskyläs tekniske ekspert Jukka Launonen har arbejdet tæt sammen om at skifte til Kiiltos rengørings- og desinfektionsprodukter hos Valio Jyväskylä. “Kiiltos tekniske support har været systematisk og grundig,” roser Launonen.

Samarbejde og tæt kommunikation

Hos Valio Jyväskylä handlede det første halvandet års samarbejde om at skifte de produkter, der blev brugt til rengøring. Kiiltos produkter er blevet indført gradvist, efterhånden som de gamle er løbet tør. Kiiltos tekniske ekspert, Roope Niinimäki, har været til stede under disse skift for at hjælpe og sikre, at alt er gået som planlagt.

Nogle gange skal der foretages ændringer med kort varsel, når det tidligere produkt løber tør hurtigere end forventet. I sådanne tilfælde har Kiilto reageret hurtigt.

Som regel har Roope kunnet komme til Jyväskylä inden for et par dage,” siger Launonen.

Anni Alakotila, produktionschef hos Valio Äänekoski, er også glad for Kiiltos hurtige kundeservice:

Kiiltos tekniske eksperter er altid klar til at hjælpe, de er nemme at få fat i, og svar på e-mails kommer hurtigt. Derfor er det nemt at arbejde med Kiilto.

Personalet hos Valio og Kiilto har regelmæssig kontakt. I løbet af det kemiske implementeringsprojekt er der statusopdateringsmøder cirka en gang om måneden. Ofte foregår kommunikationen via Teams, og mindst en gang om året mødes hele teamet personligt.

Kiilto leverer overfladerengøringsmidler til Valios mejeri i Jyväskylä. De mest optimale rengørings- og desinfektionsprodukter til produktionen er blevet valgt i samarbejde med Kiiltos fagfolk.

Lokal produktion sikrer hurtig respons

Kiilto er den eneste finske leverandør af hygiejneløsninger til fødevareindustrien i Finland med produkter, der er udviklet og fremstillet i Finland. Den lokale produktion var en af grundene til, at Kiilto blev valgt som Valios hygiejnepartner.

“I disse tider er det godt at støtte de finske virksomheder og øge beskæftigelsen i landet,” siger Jukka Launonen fra Valio i Jyväskylä.

Anni Alakotila fra Valio Äänekoski er enig: “Lokal produktion var en vigtig faktor, da det sikrer tilgængeligheden af produkter.”

Lokal produktion giver også mulighed for hurtig respons.

Hvis der er brug for et særligt produkt, eller hvis der forbruges mere end forventet, kan vi reagere og levere det hurtigt, da leveringstiden er minimal,” forklarer Riitta Järvinen.

Et eksempel på en hurtig reaktion var, da Valio Jyväskylä under udbudsprocessen fandt ud af, at emballagestørrelsen på Kiiltos overfladedesinfektion var for lille til produktionsanlæggets behov. Overfladedesinfektionen blev ret hurtigt føjet til sortimentet i en større beholder på 1.000 liter.

..

“Kiiltos finske produktion betyder, at vi er tilgængelige hver dag for vores kunder, og de kan altid regne med, at vi er i nærheden”, lover Roope Niinimäki.

..

Besparelser ved at optimere rengøringen på stedet

Når de gamle rengøringsprodukter er blevet udskiftet med dem fra Kiilto, kan kunden vælge CIP-optimering (Clean-in-Place) som en ekstra service fra Kiilto. I denne service justeres tid, temperatur og koncentration af rengøringsopløsningen for at opnå et rengøringsresultat, der er så energi- og omkostningseffektivt som muligt.

Kiilto tilbyder også optimeringsservicen Kiilto ProCIP®, som giver mulighed for realtidsovervågning af rengøringen på stedet og giver konkrete oplysninger om de økonomiske besparelser, der opnås gennem optimering.

Kiiltos rolle som aktiv hygiejnepartner slutter heller ikke med rengøringsoptimering. Kiilto fortsætter med at hjælpe sine kunder, f.eks. hvis de produkter, der fremstilles på produktionsanlæggene, ændrer sig.

“For eksempel har fremkomsten af havreprodukter på markedet medført nye rengøringsbehov, og vi har udviklet nye produkter med det i tankerne,” siger Roope Niinimäki.

Forbedring af hygiejneprocesserne var en af grundene til, at Valio ønskede at samarbejde med Kiilto.

“Det er vigtigt, at hygiejnepartneren ikke bare sælger produkter, men at der er et udviklingspotentiale i samarbejdet, f.eks. hvordan man kan forbedre vaskemaskinerne og deres energieffektivitet og miljøvenlighed,”

Jukka Launonen, teknisk ekspert hos Valio Jyväskylä

Roope Niinimäki og Riitta Järvinen roser også samarbejdet med Valio. Når alle parter er indstillet på at gennemføre projektet grundigt og har en dyb forståelse for dets krav, er samarbejdet smidigt og givende.

..

I fødevareindustrien er det at skifte leverandør af rengørings- og desinfektionsprodukter ofte en vigtig beslutning, der er nøje overvejet og tidskrævende. På Valios produktionsanlæg i Jyväskylä er denne afgørende proces ved at være afsluttet, og teknisk ekspert Jukka Launonen er tilfreds med, hvor professionelt de forskellige faser er blevet håndteret i samarbejde med Kiilto.

..

Kiilto tilbyder uddannelse af høj kvalitet

Kiiltos ydelser omfatter også uddannelse, som indebærer både teoretiske og praktiske aspekter, og som viser, hvordan overfladerengøring skal udføres korrekt. Både Launonen og Alakotila har fundet uddannelsen gavnlig og god.

I Äänekoski har Kiilto ikke kun undervist i overfladerengøring for Valios eget personale, der arbejder i produktionsprocessen, men også for medarbejderne i et eksternt rengøringsfirma, der udfører overfladerengøring i emballageområdet.

Hos Valio Jyväskylä deltager medarbejdere fra processiden, hvis jobbeskrivelse omfatter skum- og overfladerengøring, i uddannelsen i overfladerengøring.

Det er altid godt at gennemgå det, man allerede har lært. Uddannelse kan give afklaringer og forbedringer i vores drift,” siger Jukka Launonen.

Kundecasen er lavet i samarbejde med vores finske kollegaer. Pt. er Food Industry ikke et fokusområde for Kiilto Danmark og nogle er de nævnte løsninger kan ikke tilbydes til danske kunder.