Restaurant Nooa gør klar til sommerens højdepunkter med Kiilto

Med åbningen af Restaurant Nooas tagterrasse kan sommersæsonen bydes varmt velkommen. Når sommeren nærmer sig, stiger antallet af gæster markant, og denne sæson forstærkes yderligere af Tall Ships Races, der afholdes hvert fjerde år i Østersøen, og som bringer over 60 store sejlskibe og deres besætninger til Turku i Finland.

Sommersæsonen er en travl tid for restauranter, og Nooas placering i Turkus gæstehavn ved Aura-floden sikrer en betydelig stigning i antallet af kunder, når sommeren kommer. Med stigningen i antallet af kunder fordobles samtidig personalestørrelsen, opvaskemaskinen er i konstant brug, og bestillingerne på både råvarer og rengøringsmidler stiger. Hygiejnestandarderne på Nooa er høje året rundt, og om sommeren sikrer restauranten, at alle områder forbliver grundigt rene. “Selvfølgelig spiller varmen om sommeren en rolle, og det er f.eks. afgørende at opretholde kølekæden. Men den største ændring for os er den kraftige stigning i antallet af gæster,” siger Simo Hallikainen, restauratør og køkkenchef på Restaurant Nooa.

Til sommer forventes det, at Tall Ships Races, der ankommer til Turku, vil bringe omkring en halv million besøgende til byen. “Det allerede mangedoblede antal gæster om sommeren vil kun vokse i løbet af Tall Ships Races-ugen,” griner Hallikainen og fortsætter: “Arrangementet er vigtigt for hele flodområdet i Turku, og vi nyder alle godt af det, hvilket er fantastisk. Vi forbereder os på Tall Ships Races-ugen i løbet af forsommeren, så vi ved præcis, hvad der skal gøres, når begivenheden finder sted. Det gælder alle handlinger, f.eks. bestilling af råvarer og rengøringsmidler, selv om vi ved, at der kan skaffes ekstra forsyninger, hvis det er nødvendigt. Men vi vil gerne være velforberedte.”

Vækst kræver åben kommunikation

Hallikainen har kendt Kiiltos produkter og aktiviteter i 14 år, og det egentlige samarbejde har strakt sig over ni år. I 2015, da Hallikainen startede som køkkenchef på en anden restaurant, ringede han til Kiiltos Key Account Manager Mika Sipponen for at få styr på restaurantens “rengøringsmidler”.

Begge fremhæver åben og proaktiv kommunikation som nøglen til et succesfuldt samarbejde, der sikrer, at begge parter holder sig informeret om nødvendige tiltag og behov. “Vi har oplevet en betydelig vækst. Det er meget hektisk at åbne nye restauranter, og når de sidste uger nærmer sig, er det vigtigt at informere partnerne på forhånd i stedet for at vente til sidste øjeblik. Vækst kræver åben kommunikation,” forklarer Hallikainen.

“Samarbejdet med CT-restauranter er nemt og meningsfuldt. Hvis der åbnes nye restauranter, eller de eksisterende får nyt udstyr, får vi oplysningerne i god tid, både når det gælder teknisk support og nødvendige forsyninger. Vi har altid god tid til at forberede os og reagere.”

Mika Sipponen, Key Account Manager

Hallikainen understreger vigtigheden af partnernes tilgængelighed og den nemme bestillingsproces, da restaurantkokke typisk håndterer bestillinger midt i en travl hverdag. De fleste partnere er knyttet til en bestemt kontaktperson, og det har også været tilfældet med Kiilto og Nooa. “Man kan altid ringe til Mika, og tingene bliver hurtigt ordnet. Uanset om det drejer sig om at lave en plan for egenkontrol, reparere en ødelagt opvaskemaskine eller håndtere installationer, får vi altid hurtig hjælp,” forklarer Hallikainen.

Præcise hygiejneplaner letter effektiv træning

Når sommeren nærmer sig, bruges der meget tid på at oplære og introducere sæsonarbejdere. “Vi er heldige at have mange medarbejdere, der vender tilbage sæson efter sæson,” bemærker Hallikainen.

Kiiltos HygiNet®-service gør det nemt for nye medarbejdere at sætte sig ind i de rengøringsmidler, der bruges i restauranten. “Udover den elektroniske plan er der trykte planer tilgængelige i alle restauranter, hvilket gør det nemt for nye medarbejdere at gennemgå, hvilket produkt og beskyttelsesudstyr, der skal bruges i hver enkelt situation,” tilføjer Hallikainen.

Med vejledning fra Kiiltos eksperter har Restaurant Nooa valgt et produktsortiment, der er så lille og overskueligt som muligt, og de har fjernet alle unødvendige produkter fra den daglige brug. Den elektroniske plan i HygiNet® indeholder alle de valgte rengøringsmidler, kemikalielister, aktuelle oplysninger samt produkt- og sikkerhedsdatablade.

Indenlandske og miljøvenlige valg i gæstehavnene

Udover Nooa i Turkus gæstehavn fører Hallikainen også tilsyn med Restaurant Bådhuset i Nauvo. Nauvo er en af Finlands største gæstehavne, og antallet af sommergæster har stor indflydelse på restaurantens drift. Lokale produkter, affaldsreduktion og lokale råvarer er vigtige faktorer i begge restauranter. Både Nooas og Bådhusets beliggenhed ved vandet har påvirket valget af rengøringsmidler, og sammen med Kiiltos tekniske eksperter sikrer de korrekt dosering og undgår afvigelser i driften. Begge restauranter bruger de samme produkter, hvilket forenkler rutinerne for medarbejdere, der måske flytter mellem stederne.

Hallikainen fremhæver lokal produktion og miljøvenlighed som vigtige værdier i samarbejdet med Kiilto. “Restaurantdrift involverer mange aspekter. Uanset om det drejer sig om tilberedning af mad, service, hygiejne eller rengøring, ønsker vi, at alle områder skal være velholdte og løbende forbedres. Kiilto har i høj grad hjulpet os med dette,” siger Hallikainen og tilføjer: “Vi er vant til at bruge Kiiltos produkter og har ikke behov for at lede efter andre leverandører, da Kiiltos produkter og samarbejde er effektivt.”

Kundecase lavet i samarbejde med Kiilto Clean Finland