Kaos bliver malet væk

Det er som om, Rickard Furubom har levet mange liv: som kunstner, punk-rocker, far til fjorten, skuespiller, børnehavepædagog og lagermedarbejder. Nogle af rollerne virker måske som diametrale modsætninger, men de har alle noget til fælles: Rickards forkærlighed for at se, hvilken forskel hans arbejde gør.

Den vigtigste af dem er den forskel, han har gjort for sine børn. "Det giver mig et formål at kunne passe på børn", fortæller Rickard. Rickard er ikke sine børns biologiske far. Børnene har fundet deres hjem hos ham via pleje og adoption.

Han begyndte at tilbyde børn i nød et hjem efter krydstogtsskibet Estonias forlis.

"Et opslag i avisen bad folk henvende sig, hvis de kunne tage sig af tre søskende, der var blevet forældreløse som følge af ulykken. Det var helt skørt. Jeg tænkte "selvfølgelig!" Så jeg ringede til telefonnummeret i annoncen, og de stillede mig en masse spørgsmål og tjekkede min baggrund."

De tre børn endte med at bo hos deres pårørende, men der var mange andre børn, der havde brug for et nyt hjem. Så Rickard og hans daværende kone startede med ét barn. Dernæst to og sidenhen tre. Gennem årene har Rickard opfostret 14 børn. "Det er vigtigt for mig at vise næstekærlighed og tage mig af folk", fortæller Rickard.

I dag arbejder Rickard som lagermedarbejder på Kiiltos anlæg i Täby i Sverige. Han har arbejdet for virksomheden to gange: Den første gang i tre år, og så holdt han en pause for at tage sig af sine børn og arbejdede som en skuespiller og fremstillede rekvisitter til film. Siden han vendte tilbage til Kiilto, har han været her i syv år.

Jobbet har påvirket hans kunst på uventet vis: Rickard har haft mulighed for at bruge Kiilto-produkter såsom klæbemidler og puds. Han eksperimenterer med forskellige blandinger.

"Det var den første gang jeg for alvor kunne slippe kreativiteten løs! Derhjemme har jeg ikke plads til at lave store malerier."

Rickard maler også abstrakte malerier derhjemme – det gør han nu om dage med sin kæreste, der ikke tidligere har lavet kunst. "Jeg er vild med, hvordan vi bare kan være stille sammen. Vi klapper i og skaber kunst. Det er fantastisk!" ler Rickard.

At male hjælper ham med at lette sin stress. "Jeg maler for at berolige mig selv, det er en slags mindfulness. Når jeg maler, kan jeg få styr på kaosset i mit hoved."

Rickard kan ikke som sådan identificere sin inspiration, og han har ikke nogen planer for, hvad han maler. "Det er det samme, når jeg skriver sangtekster til mit band: Jeg finder bare ord, der passer sammen, jeg tænker ikke særlig meget over det."

Rickard har spillet i 15 forskellige bands, og han spiller i øjeblikket i to. De to bands spiller punkrock, som Rickard har været fan af i mere end 40 år. Gennem årene har Rickard "været trommeslager, sanger og gjort en masse ting", som han selv udtrykker det.

Når Rickard ikke spiller musik eller laver kunst, ynder han at lave mad til sine børn og venner. Selv dér kan man se hans kreative side: "Jeg kan godt lide at eksperimentere med smag."

Selv med to bands, et job og kunst som hobby fremhæver Rickard, hvor vigtig familien er. Når han bliver spurgt om, hvad han nyder mest i sin dagligdag, svarer han: "At være far og at passe mine børn."