Arbejdet med DEI er stadig i sin spæde start: ny afhandling om Kiiltos udvikling af socialt ansvar

Noora Huovilainens nyligt afsluttede afhandling ser på udviklingen af virksomheders sociale ansvar med udgangspunkt i mangfoldighed, retfærdighed og inklusion (DEI, diversity, equity and inclusion). I praksis omfatter dette:

• mangfoldighed
  • en ligeværdig og inkluderende måde at tænke på, hvor alle behandles som unikke individer med individuelle behov
  • medarbejdernes følelse af at være fuldgyldige medlemmer af deres arbejdsfællesskab og blive hørt
  • at tage hensyn til medarbejderes mulige udfordringer
  • teamwork på tværs af nationale og kulturelle grænser
  • god opførsel

Da Kiilto igangsatte afhandlingen, ønskede de at finde ud af, hvordan de kan realisere DEI-temaer i deres egne aktiviteter.

Afhandlingen indeholder en teoretisk oversigt over DEI-temaer, som Huovilainen brugte som udgangspunkt for at gennemføre interviews i de udvalgte virksomheder, som ud over Kiilto var Kemira, Lassila & Tikanoja og Neste. Interviewene handlede om virksomhedsansvar, ledelsens effekt på virksomhedsansvar og arbejdet med DEI, samt virksomhedernes tiltag for at fremme arbejdet med DEI.

Afhandlingen diskuterer også udfordringer i forbindelse med arbejdet med DEI. DEI betragtes ofte som "bløde" værdier og tages for givet i arbejdsfællesskabet, men faktisk kræver de en bevidst indsats for at blive realiseret. Afhandlingen omfatter en undersøgelse af folks egne privilegier og fordomme samt frygten for at fejle og opleve en ubehagelig situation. Derfor tager arbejdet med DEI tid og kræfter.

Status for socialt ansvar i Kiilto

Ifølge Huovilainens resultater er Kiiltos aktiviteter allerede godt styret af en ansvarlig tankegang, men arbejdet med DEI er stadig på et tidligt stadie. Kiilto bør i højere grad tage hensyn til arbejdet med DEI inden for sine arbejdsområder og skabe større forståelse og bedre uddannelse om emnet på forskellige medarbejderniveauer.

DEI-temaer indgår i Kiiltos program for trivsel på arbejdspladsen, og der blev i foråret 2024 nedsat en arbejdsgruppe, blandt andet for at udvikle arbejdet med DEI. Gruppen har fortsat i 2024 til opgave at øge bevidstheden om DEI i Kiilto, støtte HR i at tage hensyn til DEI-spørgsmål og planlægge Kiiltos fremtidige arbejde med DEI.

Ved hjælp af viden fra afhandlingen kan arbejdet med DEI fremmes ved for eksempel at inkludere DEI-temaer i Kiiltos virksomhedsstrategi, øge forståelsen blandt ledelsen og medarbejdere om DEI-spørgsmål samt ved at udvikle HR's arbejde til at være mere bevidst om DEI. En arbejdsgiver, der tager hensyn til DEI-spørgsmål, kan øge den psykologiske sikkerhed, medarbejdernes trivsel, tillid og innovation samt skabe en bedre forståelse af kundernes behov. Huovilainens afhandling findes på finsk her.